De afgelopen maand kwam de zakelijk chatdienst Slack meerdere keren in het nieuws. Dit had vooral te maken met de beursgang die ze maakten op 20 juni. Slack werd aan het eind van die dag gewaardeerd op zo’n 20 miljard dollar. En dat terwijl de chatdienst tot nu toe alleen maar verliesgevend is. Voor de meesten lijkt dit nogal wonderlijk, maar als je het zoals Konic een poos gebruikt, dan snap je het optimisme dat rondom Slack heerst beter.

Wat is Slack?

Ook al wordt Slack steeds populairder, toch hebben veel mensen er nog niet van gehoord. Daarom een korte uitleg over Slack:

In onze beleving kan je Slack nog het beste vergelijken met WhatsApp, maar dan met een aantal hulpmiddelen en toevoegingen waardoor het helemaal ingericht is op de zakelijke communicatie. Ook wordt het hoofdzakelijk op desktop gebruikt. Je communiceert via een “channel” (vergelijkbaar met een WhatsApp groep) of via directe berichten.

Slack was onlangs nog een keer in het nieuws. Medewerkers van Microsoft mogen het niet meer gebruiken en moeten overstappen op hun eigen concurrerende systeem: “Microsoft teams”. Blijkbaar zijn hun medewerkers niet zo tevreden over hun eigen product.

Waarom gebruiken wij het

Je kunt je afvragen: “als het op WhatsApp lijkt, waarom gebruik je dat dan niet? Of: “Wat is er mis met E-mail”. Dit zijn goede vragen, omdat je vooral iets niet moet doen omdat het “hip” is. Wij zijn met Konic gevestigd in meerdere landen en er is veel communicatie over en weer. Zo vindt al het programmeerwerk plaats in India. Bij al onze projecten zijn er meerdere betrokkenen en volstaat E-mail niet omdat dit vooral gericht is op één op één communicatie. Slack maakt het mogelijk om discussies en conversaties met meerdere personen te voeren.

In theorie is dit ook mogelijk in WhatsApp. Maar WhatsApp heeft als grote nadeel dat het ook privé wordt gebruikt. Zakelijke en persoonlijke communicatie door elkaar heen kan leiden tot frustraties. Daarnaast biedt Slack een aantal functies die het voor zakelijk gebruik interessanter maken. Een paar voorbeelden:

  • Je hebt de mogelijkheid om andere apps en bots in Slack te integreren. Zo gebruiken wij Trello om de voortgang van (doorlopende) projecten te managen en dit sluit naadloos aan bij Slack.
  • De structuur en interface is veel overzichtelijker en in de eerste plaats gericht op desktop. Zo voorkom je een eindeloze lijst met projectgroepen gesorteerd op datum zoals je dat in WhatsApp zou hebben.
  • Wij delen vaak code met elkaar. Slack zorgt ervoor dat precies dezelfde structuur behouden wordt waardoor het één op één te kopiëren is.
  • De zoekfunctie werkt uitstekend. Daarom is het vrij gemakkelijk om eerdere communicatie terug te vinden
Gerelateerde afbeelding
Een slackbot die laat zien welke taken je nog open hebt staan

 

Is het ook geschikt voor jouw bedrijf?

Slack is voor onze interne communicatie inmiddels onmisbaar, maar we gebruiken het ook steeds vaker samen met onze klanten. We werken samen met meerdere agencies waarbij ze vaak direct contact hebben met onze ontwikkelaars in India. Dit gebeurt dan vaak via Slack.

In mijn ogen is Slack vooral handig wanneer je samenwerkt met andere locaties of er samen in werkt met je klanten. Je moet het zoals eerder gezegd vooral niet gebruiken omdat het op dit moment hip is, maar alleen als het echt je communicatie verbetert. Slack is bij een gemiddelde organisatie gewoon gratis te gebruiken dus ik zou zeker aanraden om het een keer te proberen.

Goede communicatie draagt bij aan succesvolle Offshore IT Outsourcing

Een van onze pijlers is “goede communicatie”. Zowel intern, als met onze klanten. Daarom draagt het gebruik van Slack bij aan het succes van outsourcing. Bij goede communicatie hoort ook een duidelijke werkwijze. Lees hier meer over onze werkwijze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *