Nadat Magento in 2008 de markt op kwam groeide het snel in populariteit. Het werd het meest gebruikte CMS voor webshops en dit bleef het tot in 2016. WordPress begon als platform voor blogs, maar is ondertussen uitgegroeid als de wereldwijde marktleider voor websites én webshops.

De grotere webshops met ingewikkelde rekenmodules en een groot aanbod blijven echter vaak bij Magento omdat dit platform specifiek hiervoor is ontwikkeld. Toch hebben we voor zo’n grote webshop met Konic de overstap gemaakt van Magento naar WordPress. De redenen, ervaringen en resultaten lees je in dit artikel.

Waarom overstappen van Magento naar WordPress

Promo2000.nl, een webshop in bedrukte promotiemiddelen, maakte lange tijd gebruik van Magento 1. Dit CMS voldeed lang aan de behoeften van het bedrijf. Omdat de prijs van een product afhankelijk is van veel factoren (type bedrukking, staffelkortingen, instelkosten, enz.) moest er veel doorontwikkeld worden en dit was goed mogelijk.

Toen Magento 2 werd gelanceerd besloot Promo2000 over te stappen. Ze stuitten echter tegen de vele bugs en fouten die in dit systeem zitten. De website werd fragieler en trager en het lukte niet om wijzigingen door te voeren zonder dat de webshop stuk ging. Het bedrijf kwam in contact met ons en in overleg besloten we de website opnieuw te bouwen in WordPress in combinatie met WooCommerce. Dit zou een pittige uitdaging worden omdat veel mogelijkheden standaard in Magento zitten, maar niet in WordPress omdat dit niet puur gericht is op webshops.

De redenen om over te stappen waren:

  • Snellere website
  • Geen bugs in het systeem
  • Ontwikkeling in Magento is veel prijziger

Ook was de eerdere website nog niet responsive. Dit werd direct meegenomen in de ontwikkeling.

De uitdagingen van overstappen naar een WordPress webshop

Je komt WordPress webshops overal tegen op het internet, maar het gaat dan vaak om kleine en simpele webshops. Een webshop van deze omvang en complexiteit zie je nauwelijks. Daarom wisten we dat ons ontwikkelteam voor een grote uitdaging stond.

De algemene functionaliteiten van een webshop zijn geen probleem. In verreweg de meeste gevallen is dit goedkoper en gemakkelijker te realiseren in WordPress dan in Magento. Ook is een website standaard sneller in WordPress en zitten er in Magento 2 veel fouten in het systeem.

De grote uitdaging bij deze webshop was de rekenmodule. De opzet verschilt namelijk per product. Hieronder zie je een voorbeeld van een willekeurig product op de website.

Je ziet dat de prijs anders wordt als een ander aantal besteld wordt. De kleur die gekozen is kan echter ook een meerprijs bevatten. De hoeveelheid kleuren die je kiest (op verschillende zijdes) veranderen de prijs, maar dit is ook afhankelijk van hoeveel je besteld. Daarnaast bepaald het aantal kleuren hoeveel instelkosten je betaald. Neem maar eens een kijkje op de productpagina om de verschillende berekeningen te bekijken.

De taak van de ontwikkelaars

De taak van onze ontwikkelaars was tweeledig.

  1. Zorgen dat de website en de berekeningen goed werken voor de bezoekers
  2. Zorgen dat het invoeren van de producten makkelijk is zodat je niet per product veel moet aanpassen bij wijzigingen in het product en de prijs.

We zijn trots op ons team dat beide onderdelen succesvol zijn uitgevoerd. Door een efficiënte opzet gaat het invoeren en wijzigen van de producten veel sneller dan op de oude website.

Het resultaat

De ontwikkeling van de nieuwe website heeft als resultaat:

  • Een snellere website
  • Een responsive (mobielvriendelijk) website
  • Sneller wijzigingen maken op de website
  • Geen fouten meer in het systeem
  • Werken in een systeem dat makkelijker te begrijpen is
  • Goedkopere doorontwikkeling

Voordelen van Magento

Toch zijn er ook dingen die we in eerste instantie missen bij WordPress. In Magento is het standaard gemakkelijker om te zoeken en te filteren op producten en in bulk te wijzigen. Ook attributengroepen zijn veel eenvoudiger te realiseren in Magento. Zo zijn er een aantal kleine zaken waaraan je kan zien dat Magento echt een platform is dat specifiek gebouwd is voor webshops terwijl WordPress dat niet als uitgangspunt heeft.

De conclusie

Promo2000 en Konic zijn blij met de nieuwe webshop. Nu de vorige website herbouwd is, is het zaak om door te ontwikkelen om de klanten een nóg betere ervaring te bieden. WordPress bood een uitkomst omdat de oude Magento-website teveel fouten had en de website opnieuw bouwen in Magento veel meer kost dan in WordPress. Het was voor ons een leerzaam traject waarin we veel ervaring op hebben gedaan en aangetoond hebben dat onze ontwikkelaars deze uitdaging aan kunnen in WordPress.

Wij hebben zowel Magento als WordPress specialisten. Bij deze opdracht hebben ze samengewerkt om tot het beste resultaat te komen. We blijven per klant kijken wat de beste oplossing is, maar de kans is groot dat we in de toekomst meerdere grote webshops ontwikkelen in WordPress.

Advies nodig voor een webshop of website?

Wij helpen je graag met advies voor je website of webshop. We denken graag mee over de functionaliteiten en over welk systeem het beste past. Neem contact op met ons voor een vrijblijvende afspraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *