Kleur is een extreem krachtig hulpmiddel dat gevoelens en gedrag van mensen beïnvloedt. Inzicht in kleurenpsychologie kan helpen je merk te versterken, bezoekers naar je website te leiden en zelfs de verkoop te stimuleren. Studies tonen aan dat mensen beslissen of ze een product al dan niet leuk vinden binnen 90 seconden en dat 90% van die beslissing uitsluitend op kleur is gebaseerd. Onderzoek toont ook aan dat kleur de merkherkenning met 80% kan verhogen. Dus ja! Het gebruiken van kleurenpsychologie kan je websiteconversies verhogen. Een aantal tips hiervoor lees je in deze blog.

1. Vrouwen houden niet van grijs, oranje en bruin. Ze houden van blauw, paars en groen.

Studies over kleur en geslacht bevestigen dat vrouwen primair de voorkeur geven aan primaire kleuren boven aardetinten.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, houdt slechts een klein percentage vrouwen van roze. Gebruik andere kleuren dan roze – zoals blauw, paars of groen – om vrouwelijke bezoekers naar je website te trekken.

2. Mannen houden niet van paars, oranje en bruin. Mannen houden van blauw, groen en zwart.

Kleuren zoals blauw, groen en zwart worden vaak geassocieerd met het mannelijke geslacht, in één van de onderzoeken bleek dat ze een sterke afkeer hadden van paars, oranje en bruin.


Afbeelding afkomstig van themarketersvoice.in

3. Blauw is de kleur van vertrouwen.

Het is geen toeval dat een aantal van de grootste sociale netwerken – Facebook, Twitter, LinkedIn en Tumblr – en zelfs technische merken – Dell, IBM, HP en Intel – blauwe logo’s hebben. PayPal & PayTM geven ook de voorkeur aan de kleur blauw.

Dit kan zijn omdat de kleur blauw een subtiele boodschap van vertrouwen, transparantie en rust met zich meebrengt. Als deze bedrijven in plaats daarvan kleuren als rood of oranje hadden gebruikt, hadden ze waarschijnlijk niet dezelfde conversie gehad.

Maar pas op: hoewel blauw vrijwel overal een geweldige kleur is, mag het nooit worden gebruikt voor iets dat met voedsel te maken heeft. Terwijl enerzijds de evolutietheorie suggereert dat blauw wordt geassocieerd met gif, is het bekend dat mensen die aan de lijn doen blauwe borden gebruiken om de hoeveelheid van wat ze eten te beperken.

4. Rood schreeuwt!

Rood is een snelle, intense en krachtige kleur geassocieerd met vraag en agressie. In de online marketing wereld wordt het ook wel de ‘call to action’-kleur genoemd.

5. Groen symboliseert harmonie.

Groen is de makkelijkste kleur voor het oog om te verwerken en heeft een kalmerend, harmoniserend effect. Het werkt heel goed voor wetenschap, toerisme, geneeskunde, human resources, milieu en duurzaamheid.

Tot slot, denk na over de gevoelens die worden opgeroepen door specifieke kleuren binnen uw doelgroep, voordat je een website ontwerpt. Opvattingen die zijn ontleend aan kleurenpsychologie kunnen ook designers en marketeers helpen een bestaande website te optimaliseren en het volledige potentieel ervan te benutten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *