“Het niet begrijpen van elkaars cultuur is een grote valkuil en is een van de redenen waarom offshore it outsourcing vaak niet zo succesvol is als het in eerste instantie verwacht wordt.”

 

Tijdens ons laatste bezoek was er veel aandacht voor de werkwijze en cultuur in Nederland en die in India. Zo hebben we gewerkt aan bewustwording en hebben we concrete afspraken gemaakt met betrekking tot de manier van communicatie. Voor beide kanten is dit bijzonder nuttig. Het niet begrijpen van elkaars cultuur is namelijk een grote valkuil en is een van de redenen waarom offshore it outsourcing vaak niet zo succesvol is als het in eerste instantie verwacht wordt. En met Konic willen we nu juist voor succesvolle it outsourcing zorgen.

Wat vinden de Indiërs van Nederlanders?

Het is meerdere keren gebeurd dat onze ontwikkelaars in India denken dat we in Nederland boos zijn. Dit komt door de directe manier van communiceren. Wij als Nederlanders staan er bekend om dat we eerlijk, zakelijk en direct zijn en er niet om heen draaien. Ook geven we niet snel complimenten en is er vooral feedback als er iets niet goed gaat. Echter, deze manier van communicatie betekent niet dat we niet tevreden zijn.

Zodra onze projectmanagers en ontwikkelaars in India dat zich bewust zijn vinden ze het eigenlijk wel een fijne manier van communiceren. Dit is namelijk veel efficiënter en zorgt voor veel meer duidelijkheid. Wij als Nederlanders kunnen ze nog meer duidelijkheid geven door ook positieve feedback te geven. Zodra iets goed gedaan is, vinden ze het fijn om te horen zodat ze weten dat de klant tevreden is.

Wat vinden de Nederlanders van Indiërs?

De meeste Indiërs zijn vriendelijke, slimme en hardwerkende mensen. Vooral op het gebied van IT zijn ze enorm ontwikkeld. Ze zijn alleen minder direct in hun communicatie en over het algemeen ook wat minder stipt met betrekking tot de nakoming van afspraken. In India wordt het vaak als onbeleefd gezien om nee te zeggen. Wat we daarom tegen al onze ontwikkelaars en projectmanagers zeggen “Wees altijd eerlijk, ook als je iets niet begrijpt. Het is niet erg om te vragen of iemand iets nog een keer kan uitleggen.”

Doordat ons personeel in India weet wat de normale werkwijze is in Nederland passen ze zich goed aan. Daarom zijn ze op tijd bij besprekingen en houden ze zich aan hun deadlines. Ook zijn ze eerlijk en geven het aan wanneer iets niet mogelijk is of dat het op een andere manier beter kan.

Een (generaliserende) opsomming

Nederlanders zijn:

  • Direct
  • Eerlijk
  • Zakelijk
  • Stipt
  • Nauwelijks complimenten

Indiërs zijn:

  • Vriendelijk
  • Hardwerkend
  • Minder direct
  • Durven minder goed nee te zeggen
  • Minder stipt

De basis voor een succesvolle samenwerking

Als je zo deze verschillen meemaakt verbaast het je niet dat helaas de samenwerking tussen Nederland en India vaak stukloopt bij veel bedrijven. Dit is heel jammer omdat dit geen onoverkomelijke uitdagingen zijn. Met bewustwording en duidelijke afspraken over de werkwijze krijg je juist een manier van werken dat het beste van beide culturen combineert.

Daarom is dit de basis voor succesvolle offshore it outsourcing en is er zoveel aandacht voor in onze reizen naar India.

Meer weten over onze samenwerking met India? Neem dan contact met ons op en wij vertellen je graag meer. Zelf ervaringen met outsourcing in India of vragen? Deel ze in een reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *