En hoe Konic door vallen en opstaan heeft geleerd hoe offshore IT wel succesvol wordt.

 

Heel veel IT bedrijven in Nederland hebben offshore IT outsourcing al lang uitgeprobeerd. Maar bijna al deze bedrijven stoppen er na een tijdje mee en zien het als een mislukt project. Hier zijn veel redenen voor. De zeven grootste lees je in deze blog.

1.      Cultuurverschillen

Met welk offshore land je ook samenwerkt, er zijn cultuurverschillen. Hierdoor ontstaat vaak wrijving. Met Konic hebben we een kantoor in India en ook wij merken cultuurverschillen. Lees meer hierover in onze blog over cultuurverschillen tussen India en Nederland en hoe we daarmee omgaan.

Een voorbeeldje: in India zijn de mensen over het algemeen minder stipt, terwijl in Nederland deadlines en precieze afspraken belangrijk zijn.

2.      Afstand

Bij offshore IT werk je op afstand samen met elkaar. Dit voelt per definitie minder vertrouwd dan als iemand naast je zit of op bereikbare afstand. Ondanks dat we met de huidige technologie kunnen zorgen voor een vrijwel vlekkeloze verbinding kan het toch voelen alsof je de controle mist over de projecten.

3.      Tijdzones

In de meeste gevallen werk je bij offshore IT outsourcing samen met collega’s of partners in een andere tijdzone. Daardoor zijn ze niet altijd bereikbaar als jij dat bent en vice versa. Dit zorgt voor frustraties en helemaal in spoedgevallen.

4.      Taalbarrière

Weinig mensen in de wereld spreken Nederlands. Daarom gaat offshore IT outsourcing vrijwel altijd in het Engels. Veel Nederlanders kunnen goed Engels, maar lang niet iedereen. Ook kunnen de meesten zich beter uitdrukken in het Nederlands. En dan heb je nog het land waarmee je samenwerkt; In India is Engels zo ongeveer de moedertaal, maar in andere landen is dat vaak niet het geval en moet je enorm je best doen om het gebrekkige Engels te begrijpen.

5.      Kwaliteit

De kwaliteit van Nederlandse programmeurs is over het algemeen hoog en in veel landen ligt deze standaard veel lager. Het is een uitdaging om ontwikkelaars te vinden met dezelfde kwaliteit als dat je in Nederland vindt, maar ze zijn er wel! De kwaliteit kun je op voorhand lastig inschatten en daardoor draait het resultaat vaak uit op een teleurstelling.

6.      Communicatie

Eigenlijk is lastige communicatie een verzameling van de eerste vier redenen: cultuurverschillen, afstand, tijdzones en de taalbarrière. Deze effecten versterken elkaar waardoor bedrijven die voor het eerst samenwerken met offshore IT partijen al snel besluiten dat dit niks voor hun is. Misverstanden liggen op de loer en door de afstand kan er bij beide partijen veel gemopperd worden zonder dat het uitgepraat wordt.

7.      Verkeerde verwachtingen

Verkeerde verwachtingen is wellicht de grootste reden voor het mislukken van offshore IT outsourcing. Bedrijven kiezen vaak voor offshore IT outsourcing doordat de kosten laag zijn, je geen risico met personeel loopt en omdat het lastig is om ontwikkelaars te vinden in Nederland. Maar men staat niet stil bij de nadelen van offshore IT outsourcing. Door alleen maar voordelen te verwachten draait het project al snel op een teleurstelling uit.

Hoe wordt offshore IT outsourcing wel succesvol?

Met Konic zijn we tegen al deze problemen aangelopen toen we als agency zelf op zoek waren naar offshore IT partners. Dit draaide steeds uit op een mislukking en uiteindelijk besloten we zelf een kantoor te starten in India. Onze visie is dat wij IT outsourcing wel succesvol maken. Wij werken daarom met drie pijlers: communicatie, kwaliteit en verwachtingen.

Communicatie

Goede communicatie is noodzakelijk voor succesvolle offshore IT outsourcing. Dat doen we door de onderstaande punten aan te pakken:

  1. Cultuurverschillen

Onze werkbezoeken in India draaien vooral om dit punt. Wat zijn de verwachtingen van westerse klanten en hoe moet ons personeel in India daar mee omgaan. Onze ontwikkelaars leren een westerse mentaliteit en begrijpen daarom beter hoe onze klanten denken.

  1. Afstand

Wij zijn gevestigd in Nederland en onze klanten hebben allemaal een Nederlands aanspreekpunt. Daardoor voelt dit veel vertrouwder dan partijen die alleen in het buitenland zitten. Dit verkleint de afstand, al worden de ontwikkel-werkzaamheden wel in India uitgevoerd.

  1. Tijdzones

Hier is weinig aan te doen, behalve dat ons personeel in India laat begint en lang doorwerkt. Daardoor wordt het verschil in tijd kleiner, al blijf je altijd iets verschil houden.

  1. Taalbarrière

Ons kantoor in India ligt in Goa. In deze provincie is Engels de moedertaal. Toch kunnen we niet ontkennen dat Nederlands voor de meesten makkelijk is. Daarom bieden we indien gewenst Nederlandse projectmanagement aan. Hierdoor hoef je zelf niet te communiceren in het Engels.

Indien gewenst leveren wij ook Nederlandse projectmanagement

 

Kwaliteit

Omdat succesvolle IT outsourcing staat of valt bij kwaliteit leggen we een hoge standaard. We kiezen er daarvoor om relatief hoge lonen te betalen in India om zo de beste programmeurs te krijgen. Zo hebben we ontwikkelaars die onder andere bij Google en Intel hebben gewerkt.

Verwachtingen

Wanneer de communicatie en kwaliteit juist ingericht zijn, is het ook zaak om de juiste verwachtingen te scheppen. Er blijven namelijk altijd nadelen zitten aan offshore IT outsourcing, net zoals dat er veel voordelen zijn.  De samenwerking zal uiteindelijk niet altijd even soepel lopen als dat je zelf personeel aanneemt, want tijdzones en taalbarrières blijven natuurlijk bestaan. Wanneer je dit bewust bent, raak je niet gefrustreerd over kleine punten en zie je ook de grote voordelen die offshore outsourcing met zich meebrengt. Daarom werken we er met Konic altijd aan om de juiste verwachtingen te scheppen bij klanten.

Meer weten over Konic en onze werkwijze?

Bekijk onze werkwijze voor een goede indicatie hoe wij de samenwerking aangaan met klanten. Benieuwd of wij iets voor jou kunnen betekenen? Wij komen graag langs voor een vrijblijvende afspraak. Bel 085 1306470 of vul ons contactformulier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *